Tomaten inmaken

oranjetomatenAls je geen keurig rode tomaten teelt, dan krijg je ook geen keurig rode tomatensaus, maar bijvoorbeeld een kleurtje zoals hier rechts.

Na deze fase gaat de staafmixer erdoor, de prut gaat vervolgens door de roerzeef (oh nee, ‘passe vite’ moet ik eigenlijk zeggen) en dan kook ik de gezeefde prut nog even iets in als ik tijd heb. Daar wordt het toch echt nog een stuk lekkerder van, heb ik ontdekt.

Dan gaat het met behulp van een brede jamtrechter in oude jampotjes, of potjes van Hak, ook heel handig. Mijn hele familie spaart potjes voor me als ik weer eens opdracht geef daartoe.

5 reacties

  1. 17 september 2009 bij 16:23

    hallo

    kan u mij zeggen hoe ik het best kersttomaten in zijn geheel inmaak en hoelang en waar ik ze dien te bewaren

    groetjes

    • plot101 said,

      17 september 2009 bij 16:27

      Hallo,
      Helaas weet ik dat niet. Ik maak alleen tomaten’prut’ in.
      Succes, Jandra

    • susanne said,

      19 september 2009 bij 14:16

      Hoi Etienne
      Weet jij het al? IK zoek ook hoe ik de kersentomaatjes in zijn geheel kan inmaken.Stuur je mij een mail?

  2. George said,

    3 augustus 2010 bij 19:11

    Tomaten inmaken doe ik al jaren op de volgende manier: Weckpot van 2,5 liter steriliseren, tomaten grondig wassen. Op de bodem van de weckpot 2 laulierblaadjes, paar peperkorrels, paar kruidnagels en een paar tenen knoflook. Pot vullen met tomaten. Gelijktijdig in een pannetje 1 liter water aan de kook brengen en 2 eetlepels suiker en 1 lepel zout toevoegen. Twee minuten doorkoken en daarna 100 ml azijn toevoegen en weer 2 minuten doorkoken. Een grote soeppan vullen met 1,5 liter water. De weckpot afvullen met het water/suiker/zout en azijnmengsel totaan twee cm onder de rand van de weckpot. De weckpot in het midden van de pan plaatsen met dichtgevouwen maar niet gesloten deksel. De deksel op de soeppan plaatsen en het water in de pan aan de kook brengen. Vervolgens 25 minuten doorkoken. Direct daarna de weckfles sluiten, uit de pan nemen en af laten koelen.

  3. lanckacker nico said,

    31 mei 2011 bij 15:32

    graag wil ik gedroogde tomaten inmaken maar vindt de smaak van olijfolie nie zo lekker kan ik ook maisolie gebruiken?


Geef een reactie

