Invriezen

Met de verhuizing naar het oosten van het land is ons dagritme behoorlijk veranderd.

Mijn reistijden zijn veel langer geworden, zodat ik – op de dagen dat ik werk – ruim na etenstijd pas thuiskom. Aangezien ik de kok ben van ons tweeën en manlief sowieso geen puf meer heeft na zijn werkdag en dan twaalf km fietsen naar huis, moest er een ‘sluw plan’ worden verzonnen om te zorgen dat onze gezonde avondmaaltijd niet onder druk komt te staan.

Vandaag heb ik ontdekt dat er op donderdagmiddag markt is in het dorp hier. Daar heb ik flink groente ingeslagen en nu ben ik aan het koken voor de vriezer. Drie verschillende soorten soep: groentesoep, courgettesoep en – niet echt het seizoen, maar het vriest zo lekker in – erwtensoep. Komend weekend zal ik pastasaus en stoofschotel maken en invriezen.

Overigens is het voor het eerst in jaren dat ik een groot gedeelte van de groente die ik gebruik moet kopen. En dat betekent dat ik moet kiezen en betalen… normaliter is mijn keuze beperkt tot wat er op dat moment in de tuin beschikbaar is. En betalen doe je alleen voor zaadjes en gereedschap. Mmmm… ik weet wel wat mij beter bevalt. Kanniewachte tot ik zelf weer een ‘draaiende’ moestuin heb. Gelukkig heb ik nog een paar dingen die van mijn oude volkstuintje komen, maar dat wordt allengs minder. Als de hitte voorbij is zal ik hier (bij ons tijdelijke huis) sla en rucola zaaien.

Geef een reactie

