Mulching (grondbedekking)

tomatenopstroDit jaar heb ik besloten om in de kas de grond te bedekken met kranten en stro. De Engelsen, en ook veel Nederlanders, noemen dit mulching. De mulchlaag zorgt ervoor dat het bodemleven ongestoord zijn gang kan gaan en dat de grond veel minder snel uitdroogt. Bovendien houdt het de groei van onkruid tegen.

In de kas is het natuurlijk van belang om uitdroging te voorkomen, aangezien het veel werk is om de planten telkens water te geven. Verder heb ik ook begrepen dat daardoor de lucht in de kas minder vochtig wordt. Dit zou voordelig kunnen zijn op het moment dat de aardappelziekte in de tomaten toeslaat. Aardappelziekte gedijt namelijk in vochtige omstandigheden.

Aan de andere kant betekent het ongestoord zijn gang kunnen gaan van het bodemleven ook dat de slakken een prachtig nieuw onderkomen hebben gekregen. Ik gok erop dat ze van mijn tomaten zullen afblijven, alhoewel ik in het verleden wel schade heb gehad van slakken aan mijn paprika’s. Enfin, als het al te gek wordt zal ik mijn toevlucht nemen tot ferrofosfaat slakken korrels.

Geef een reactie

