Notenkraker

Ik lust graag walnoten. Erg graag. En we hebben geluk dat er hier in het park in de buurt wat notenbomen groeien waar ik in de herfst kan gaan zoeken. Het valt niet helemaal mee, want er zijn voldoende andere gegadigden voor deze heerlijke gratis noten. Je moet dus een beetje geluk hebben wil je nog wat kunnen vinden. Toch lukt het meestal wel om een voorraadje aan te leggen, als ik tenminste tijd heb om regelmatig te gaan zoeken.

Verder vraag ik rond bij mensen of ze soms walnoten over hebben. Als je één of twee bomen in de tuin heb staan, kan het makkelijk gebeuren dat je omkomt in de walnoten. Nu de mensen in mijn omgeving weten dat ik ze graag krijg, vragen ze ze weer voor mij aan anderen. Op die manier krijg ik via via ook nog aardig wat noten. Daar ben ik erg blij mee.

Maar uiteindelijk zit ik dan naar een volle emmer walnoten te staren die nog moeten worden gekraakt. Juist…

Van noten krakers van het traditionele type (zowel met hefboom- als met schroefmechanisme) krijg ik binnen de kortste keren zeer armen. Daarom heb ik mijn eigen, hightech, methode ontwikkeld. Dit is echt te gecompliceerd om te beschrijven, dus ik heb maar een foto gemaakt:

notenkraker

De platte steen is een stuk gebroken tafelblad van marmer. Ideaal aambeeld voor noten.

1 reactie

  1. Jan said,

    24 augustus 2010 bij 11:58

    Hallo Jandra,
    Ik gebruik al jaren een WATERPOMPTANG. Die kunt je afregelen op de gewenste dikte van de noten, walnoten (bij ons okkernoten) hazelnoten, enz. Echt héél handig, wegens nooit verpletterde noten en vingers.
    Vrgr,
    Jan


Geef een reactie

