Pompoen “Kakai”

kakaiOp 6 juni heb ik nog pompoenen gezaaid, aangezien ik een paar planten verloren was aan de slakken. Een, voor mij,  nieuwe varieteit was “Kakai”. Deze pompoen heeft niet het lekkerste vruchtvlees, maar de zaden zijn ‘naakt’. Ze hebben geen hard hoesje eromheen en je kunt ze dus zo roosteren en opeten.

Zoals te verwachten is er niet veel meer aangekomen dit jaar. Het was gewoon een maand te laat voor een goede opbrengst. In oktober heb ik de enige pompoen aan deze plant geoogst en die heeft tot gisteren bij onze voordeur mooi liggen wezen. maar er is matige vorst voorspeld en dat vond ik een goede gelegenheid om hem maar eens te ‘slachten’.

De schil is veel harder dan bij hokkaido’s, dus ik heb hem eerst door manlief laten openbreken en de zaden eruit gehaald. Dat ziet er zo uit: kakaiseed

De zaadjes hebben geen harde schilletjes en het zachte groene velletje dat er wel omheen zit is opengebarsten en valt er bijna af.

De twee pompoenhelften heb ik vervolgens 40 min in de oven gehad, waarna het vruchtvlees zacht genoeg was om te verwerken. Dat zit nu gedeeltelijk in een brood en gedeeltelijk in een soepje. Ben benieuwd of het smaakt. Het vruchtvlees is duidelijk minder dicht en gelijkmatig van structuur dan dat van hokkaido pompoenen.

kakaicookedDe zaden heb ik eerst een nacht laten drogen en vervolgens 15 min in de oven geroosterd. Heerlijk!! Je zou zweren dat ik er zout overheen had gestrooid, maar dat is niet zo. Toch zijn ze lekker smakelijk en hartig. Echt een succes.

Edit: Zowel het brood als de soep zijn erg lekker geworden. De pompoen is niet zo lekker en niet zo fijn van structuur als Hokkaido type pompoen, maar prima te eten.

3 reacties

  1. 27 december 2008 bij 12:57

    Klinkt lekker, goede tip om de zaden zonder zout te gebruiken. gr Lenie

  2. Ingrid said,

    10 september 2013 bij 17:51

    Bedankt voor de tip!

  3. Ilse said,

    9 april 2014 bij 22:49

    Hoi, Ik heb voor eigen gebruik een aantal zakjes van de Triple Treat gekocht in de VS en verkoop ook een paar zakjes via Marktplaats. Schijnt én erg lekker vruchtvlees te geven en grote naakte zaden. Kortom een alleskunner. Mocht je interesse hebben, de advertentie staat hier:
    http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/bloembollen-en-zaden/m797834961-triple-treat-pompoenzaden.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller
    Gr. Ilse


Geef een reactie

