Tuinrestjes

Een maand geleden ben ik gestopt met het oogsten van de sperziebonen. Ze waren niet meer zo mooi, we hadden er al vaak van gegeten en de vriezer zat ook vol. Ik dacht ze te laten gaan, zodat ik wat droogbonen of zaaigoed eraf kon halen. Zeker de Coco Sophie zijn forse bonen die hopelijk ook oogstenswaardige ‘binnenboontjes’ op zouden leveren.

Gisteren heb ik een rijtje bonenstaken opgeruimd, want alle bladeren waren ondertussen van de bonenplanten af en het zag er erg armetierig uit allemaal. De dikke bonen die er nog aan zaten heb ik geoogst en gedopt. Toch nog een maaltje verse ‘binnenboontjes’. Geblancheerd en, hop, de vriezer in. Want op dit moment heb ik even andere etenswaren die op moeten. De erg ver gedroogde hoop ik op zolder verder te kunnen drogen voor zaaigoed voor volgend jaar. Dat wordt dan wel een verrassingsboon, want hij zal wel gekruist zijn met de borlottibonen…

Toch de moeite waard om nog even te wachten met het opruimen van de bonen, dus.

2 reacties

  1. Annemieke said,

    29 november 2008 bij 19:13

    Hey Jandra,
    Hoe smaakt dat ‘binnenboontjes’, heb er nooit aan gedacht dat zo te eten !!
    Smaakt dat minder bitter dan tuinboontjes ?
    Mijn tuinbonen waren namelijk een tikje erg bitter dit jaar, jammer hoor.
    Als je bij mij komt van de week, zal ik je nog een zakje borlotti meegeven, als je dat wilt natuurlijk !
    Blijf je weblog erg leuk vinden hoor: als je verhuist wel doorgaan er mee, kan ik je avonturen blijven volgen !!
    Groetjes, Annemieke en poot van Lotje ( die nu een plant aan het opeten is, grommm!)

  2. meki said,

    4 mei 2012 bij 8:01

    het is mijn eerste keer dat ik probeer eigen moestuin aan te leggen
    je adviezen zijn voor mij prettig. ik blijf je volgen


Geef een reactie

