Pompoenbrood

Vorige week had ik wat pompoen ingemaakt met de snelkookpan. Er was alleen wat erg veel vocht uit de potjes verdwenen, zodat het bovenste gedeelte van de blokjes pompoen boven het vocht uitsteken. Ik ben een beetje aarzelend over hoe goed dit houdbaar is, dus ik heb de potjes maar in de koelkast gezet. Verder dacht ik ze snel op te maken, voor de zekerheid.

Vandaar dus mijn idee om vandaag een brood te bakken met pompoen. Ik heb een potje (formaat Hak) met wat heet water, om de kou van de koelkast te compenseren, met de staafmixer fijngemaakt. Vervolgens heb ik dit gemengd met 450 g meel van harde tarwe en de normale hoeveelheid gist en zout zich altijd gebruikt. En een klein beetje zonnebloemolie. Dit heb ik door de broodbakmachine laten kneden. Ik moest toch nog wat bloem toevoegen om het geheel een mooie deegklomp te laten vormen. Uiteindelijk is dat wel gelukt, alhoewel het iets minder stevig uitpakte dan mijn normale brooddeeg.

Ik heb het twee keer een kwartier later kneden en vervolgens in een ingevet broodblik gedaan en een uur laten rijzen. Daarna heb ik het 25 min gebakken op 220°.

Het is best goed gelukt al zeg ik het zelf. Het smaakt niet spectaculair, maar wel lekker. Het brood is iets zachter dan anders, mooi okergeel en het heeft een zoetige smaak van de pompoen.

Geef een reactie

