Appelmoes

Ik heb een paar kilo appels gekregen van die en gene van de volkstuinvereniging. Zelf heb ik ook appels (waarover later meer) maar geen echte moesappels. Dus hier was ik echt heel blij mee, aangezien ik graag mijn eigen appelmoes wilde inmaken dit jaar.

Dus vond er een kleine transformatie plaats:

Klaar om de snelkookpan in te gaan. Daar 10 minuutjes onder matige druk en klaar is Klara, in principe… Het idee is dat de dekseltjes er los op liggen, zodat de hete lucht uit de potjes kan ontsnappen. Zodra de druk van de pan is kun je deze openen en draai je de deksels meteen stijf vast.

Het lijkt allemaal gelukt te zijn, dus nu is het afwachten hoe houdbaar dit is.

3 reacties

  1. Sander Tel said,

    27 januari 2014 bij 10:08

    Volgens mij hoef je appels (en ook tomaten) niet in te maken onder druk. In een waterbad koken of alleen loeiheet bereiden (eventueel in snelkookpan) en afvullen is voldoende. Appels zijn van zichzelf zuur genoeg om eventuele botulisme bacterieen geen habitat te geven…
    Anders word het bij vlees of vis of gerechten met vlees of vis. Die moet je wel onder druk (eigenlijk onder hoge temperatuur – 120 graden) inmaken… Ik snap je redenering wel hoor: dingen die je koud eet uit de inmaak pot liever onder hoge temperatuur ingemaakt…

    groetjes, Sander.

    PS: heb jij ooit die grotere hoge druk inmaak ketels gezien bij de relatieve (groot)ouders of andere ervaringsdeskundigen (eventueel op leeftijd)?

    • plot101 said,

      27 januari 2014 bij 12:01

      Hallo Sander,
      Meestal vul ik tegenwoordig de appelmoes en tomaten inderdaad heet af. Ik heb geen ervaring met grote hogedruk-inmaakketels. Volgens mij worden die vooral in de VS gebruikt. Ik ken hier van vroeger alleen de normale weckketels.
      Groetjes, Jandra

      • Sander Tel said,

        27 januari 2014 bij 12:37

        Toch eigenlijk bizar hé dat de drukketels hier bijna onbekend zijn. Alsof hele volksstammen indertijd masaal een potje russisch bacterieel roulette hebben lopen spelen. Het risico is klein, in fact extreem klein maar je zult het “geluk” maar hebben dat je botuline binnen krijgt…ben je mooi het haasje. Gelukkig is het eten van ingemaakt voedsel meestal gemaakt om opnieuw verhit te worden dus dan kan het zoals je weet geen kwaad maar voor voedsel dat koud gegeten word kun je beter oppassen en gaan voor de kill and destroy tactiek met de snelkookpan…

        Ik vraag me trouwens serieus af of het nabewerken (in snelkookpan, pressure canner of gewoon in een weck bad) van gesloten potje wel nodig is in dit licht als je het gerecht al bereid hebt in de snelkookpan…Je zou toch zeggen dat alles wat er uit de pan komt totaal dood is…ook de botulisme sporen…Als je dan ook nog eens de potten in de oven steriliseert …


Geef een reactie

