Jandra’s rozijnenbroodjes

(deeg gemaakt in de broodbakmachine)

  • 250 g gebuild (gezeefd) volkorenmeel
  • 250 g witte bloem (liefst van harde tarwe)
  • 5 schepjes instant gist (schepjes van 2 ml of 0.5 teaspoon, afgestreken)
  • 8 g zout
  • 1 gewone hollandse theelepel kaneel (niet afgestreken, maar ook niet heel hoog opgestapeld)
  • 1 ei
  • 300 ml water (of gedeeltelijk melk)
  • 30 g / ml zonnebloemolie of margarine
  • 250 g rozijnen

Wat ik doe:

Doe alle ingrediënten, behalve de rozijnen, in de broodbakmachine. Kies voor het pizzadeeg programma. Laat 15 min kneden, waarbij je controleert of het deeg niet te nat is. Meestal moet ik er wat bloem bij doen.

Vervolgens: rozijnen in een diep bord met heet water enkele minuten laten wellen. Vervolgens in een zeef laten uitlekken.

Mijn broodbakker laat dan 15 min. rijzen en begint vervolgens weer te kneden. Ik doe er bij de 2e keer kneden de rozijnen bij en laat nog 4 min kneden. Niet te lang want dan worden de rozijnen kapotgekneed in het apparaat. Als de rozijnen nog niet helemaal uitgelekt zijn, meng ik ze eerst met een eetlepel bloem. Anders wordt het deeg te nat.

Als het deeg klaar is doe ik het in een bak of op het diepe bord van de rozijnen. Rondom lekker bestuiven met bloem, zodat je er bolletjes van kunt maken zonder dat het deeg aan je handen kleeft. Ik maak bolletjes door elke keer een stukje met een draaiende beweging van de grote deegbol af te halen. Dat rol ik evt nog door wat bloem heen en ik maak er een mooi bolletje van. Op mijn pizzaschaal kan ik zo 12 bolletjes kwijt.

Na het rijzen liggen ze heel knus tegen elkaar aan, na het bakken breek je ze zo van elkaar los.

Na 45 min rijzen verwarm ik de oven voor. Na 10 minuten voorverwarmen zet ik de bolletjes erin. In mijn oven (combi-magnetron op de ovenstand) zijn ze in 25 minuten op 180 perfect. Voor zachte bolletjes laat ik ze afgedekt afkoelen.

Meestal gaat het grootste deel in de vriezer. Met z’n tweeën heb je niet 1-2-3 al die rozijnenbolletjes opgepeuzeld. ’s Ochtends een bevroren bolletje in het lunchtrommeltje mee en dan heb je bij de koffie of tussen de middag een lekkere en gezonde ‘snack’.

2 reacties

  1. Karin said,

    6 augustus 2011 bij 20:28

    “Voor zachte bolletjes laat ik ze afgedekt afkoelen”

    waar dek je ze mee af?

    • plot101 said,

      7 augustus 2011 bij 10:46

      Meestal doe ik er keukenpapier over en dan een theedoek. Je kunt ook direct een theedoek doen, maar dan heb je kans dat je bolletjes naar wasmiddel gaan smaken…
      Succes!


Geef een reactie

