Bladkool invriezen

Het heeft afgelopen week en de week ervoor flink gewaaid. Zodanig dat het insectenfleece dat ik over de koolplanten heb staan eraf gewaaid is. Lui wezen als ik soms ben, heb ik het zo gelaten. Tot mijn niet geringe spijt, want nu zitten de planten onder de witte vlieg! Ik weet precies hoe dat gaat… als ik ’t zo laat dan eet ik de kool niet meer, want dan zijn ze helemaal wit uitgeslagen onderaan de bladeren. Vandaar dat ik maar wat planten geoogst heb, goed

gewassen en geblancheerd en ingevroren.

Tot mijn verrassing was het blancheerwater helemaal gekleurd en kwam de bladkool een stuk groener tevoorschijn dan dat ik ‘m in de pan had gedaan. Net als de paarse sperziebonen van vorig jaar. Die werden ook donkergroen na het koken.

Geef een reactie

