Bokashi experiment

Gedurende twee jaar heb ik restjes keukenafval aan mijn compostwormen gevoerd. De resultaten waren echter teleurstellend, zelfs in de periode dat de wormen het heel goed deden en zich enthousiast vermenigvuldigden. Ze aten gewoon niet genoeg. Ik weet niet waar dat door komt; ik lees genoeg enthousiaste verhalen op het Internet om er van overtuigd te zijn dat het moet kunnen. Maar mij is het niet gelukt om een succesvol wormencompostfabriekje op te zetten.

Op zoek naar een alternatief om mijn keukenafval snel en efficiënt om te zetten in iets bruikbaars voor de volkstuin kwam ik op het Internet langs het fenomeen bokashi. Dit is een methode om compost te maken waarbij het organisch materiaal gefermenteerd wordt. Als het vervolgens begraven wordt in de tuin, wordt het met behulp van de bacteriën in de grond binnen enkele weken tot zwarte compost omgezet. Maar zelfs op het moment dat het alleen nog maar gefermenteerd is (het ziet er dan nog uit alsof het gisteren in de bak gedaan is) zijn de voedingsstoffen al beschikbaar voor de planten, heb ik begrepen. Sterker nog, je moet uitkijken dat je niet teveel en te dicht bij planten begraaft, anders krijgen ze een overdosis.

Enfin, ik had nog geld over van mijn verjaardag dat ik van mijn familie had gekregen om een snelkookpan voor te kopen. Helaas bleken de snelkookpannen iets (tamelijk, nogal veel) duurder te zijn dan ik me had voorgesteld, waardoor dat plan voorlopig even niet doorgaat.
dit extra zakcentje was echter voldoende om een startersset aan te schaffen voor bokashi. Je krijgt daarvoor twee (behoorlijk) luchtdicht afsluitbare emmers met een kraantje om vocht af te tappen en een zak gefermenteerde tarwezemelen. Deze zemelen zijn geënt met zogenaamde Efficiënte Micro-organismen (EM) en deze zemelen strooi je tussen de laagjes afval die je in het emmertje doet. Aangezien er zo min mogelijk zuurstof bij het keukenafval moet komen, doe je de emmer niet vaker dan eenmaal per dag open om het materiaal van die dag erin te doen. Zelf verzamel ik het gedurende dag in een afgesloten emmertje dat op het aanrecht staat.

Voor mijn vakantie had ik anderhalf emmertje vol en gedurende de twee weken dat ik op vakantie was heeft dat lekker staan fermenteren. Na terugkomst heb ik het gefermenteerde materiaal begraven tussen mijn koolplanten en bij de courgette en pompoenen. Het lijkt allemaal wel goed gelukt te zijn, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. De zure geur van de gefermenteerde spullen is onmiskenbaar. Daar moet je wel even aan wennen, misschien. Maar ik had er weinig moeite mee.

Op het Internet is heel veel informatie te vinden over bokashi, dus dat is wel heel erg handig. Mijn volgende experiment is om zelf een voorraad EM te kweken, zodat ik mijn eigen tarwezemelen kan enten met EM. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Sterker nog, na de eerste aanschaf van de producten (en je zou natuurlijk best zelf een luchtdichte emmer kunnen kopen met en een kraantje onderin maken) is het allemaal een stuk goedkoper dan het aanschaffen van kwalitatief goede compost. En het gaat veel sneller dan het normale compost proces. Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat bevallen.

1 reactie

  1. Bokashi said,

    19 februari 2010 bij 6:29

    Bokashi is geweldig. Ik heb mijn keuken afval met 50% verminderd en ben van plan om nog lang deze compost methode te gebruiken!

    Groeten,
    Roel


Geef een reactie

