Pompoen in potjes

pompoeninpotjes.jpgAfgelopen week was een van de laatste drie pompoenen uit de wintervoorraad beschimmeld en verrot. Van de overblijvende twee had er eentje een vlekje op de schil. Tijd om ze op te maken dus. Maar wat als je nou even geen pompoen blieft…?

Dan kook je stukjes pompoen in een pan en pureer je alles als het gaar is. Vervolgens doe je de puree in gesteriliseerde jampotjes. Na afkoelen in de koelkast en dan kun je ze zó nog een paar maanden extra bewaren.

Let op: bewaar ze niet buiten de koelkast, tenzij je in een snelkookpan hebt ingemaakt.  Pompoen is niet zuur genoeg (zoals appels en tomaat dat wel zijn) om ontwikkeling van de gevaarlijke botulisme bacterie tegen te gaan. De sporen van deze bacterie overleven 100 C , maar niet de 120 C die in een snelkookpan bereikt wordt. In de koelast ontwikkelt de bacterie zich in elk geval niet, heb ik gelezen, dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.

2 reacties

  1. JeeBee said,

    3 september 2008 bij 9:35

    Bedankt voor deze bewaartip!
    Vorig jaar had ik ook pompoenenmoes gemaakt en net zo bewaard als ik dat met appelmoes doe, maar alles was bedorven. Nu weet ik hoe dat kwam!
    Invriezen is ook een optie?

  2. plot101 said,

    3 september 2008 bij 11:09

    Ja, invriezen moet volgens mij prima gaan. Wel eerst blancheren of koken, dan. Nog beter dan in potjes in de koelkast. Zelf heb ik net een snelkookpan gekocht en ik ga proberen om potjes pompoen in de snelkookpan in te maken. De vriezer zit vol!

    Maar als pompoenen koel (vorstvrij) en droog bewaard worden kun je ze vaak ook een hele tijd goed houden. Zie mijn bericht van 10 augustus 08.

    Succes!


Geef een reactie

