Kruidkoek

Zojuist heb ik deze kruidkoek gebakken, iets dat ik de afgelopen weken regelmatig heb gedaan. Ondertussen heb ik een recept uitgewerkt dat ons goed bevalt:

  • 260 g zelfrijzend bakmeel
  • 150 g bruine basterdsuiker
  • 1 gewoon theeleepeltje (of 1/2 teaspoon maatje) zout
  • 7 g koekkruiden (2 afgestreken teaspoon maatjes/5 ml)
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 ei
  • 200 ml karnemelk (of iets meer)

kruidkoek.jpgVerwarm de oven voor op 160°C.

Doe zelfrijzend bakmeel, bruine basterdsuiker, koek kruiden, zout en eventueel een extra lepeltje bakpoeder in aan de slag komen en mengen al deze droge ingrediënten goed door elkaar.

Zorg dat het ei en de karnemelk op kamertemperatuur zijn of iets warmer. Zelf zet ik altijd een beker karnemelk in de magnetron en verwarm deze 30 seconden. Het ei verwarm ik 10 seconden. Onze magnetron is 700 W.

Doe het ei en de karnemelk bij de droge ingrediënten in de beslag kom en meng het met een lepel snel door elkaar. Ik roer wel de grote klompen stuk, maar maak er zeker geen glad beslag van. Heel vaak moet ik nog een beetje extra vocht toevoegen. Dit kan karnemelk zijn direct uit de koelkast, of gewoon een scheutje water. De consistentie van het beslag moet niet te vloeibaar zijn, maar ook zeker niet te vast. Je moet het met behulp van een schrapende lepel vrij makkelijk in de bakvorm kunnen gieten.

Vet een bakvorm in. Zelf gebruik ik een glazen cakevorm van 25 cm lang. Dit is wat aan de lange kant, dus als je een 22 cm lange vorm hebt levert dat misschien wat mooiere (hogere) plakjes koek op. Na het invetten bestrooi ik de cakevorm ook nog met bloem als extra anti-plak.

Vervolgens gaat het beslag in de vorm en mag de koek in het midden van de oven op 160°C een uur bakken. Kijk voor de zekerheid na 50 minuten even met een breinaald of hij al gaar is. Het hangt allemaal af van de ingrediënten en de eigenschappen van de oven, dus wat bij mij goed werkt hoeft bij iemand anders geen succes op te leveren.

Variaties:
50 g walnoten instructies toevoegen (heerlijk!)
Gewone melk in plaats van karnemelk (levert bij mij minder hoog gerezen koek op)

Geef een reactie

