Mede (honingwijn) met bubbels – per ongeluk!

Gisteren kregen we vrienden op bezoek. Die waren benieuwd naar de mede die ik brouw. In oktober had ik 5 liter recht-toe-recht-aan mede gebotteld, maar ik dacht niet dat die al lekker zou zijn. Aangezien ik toch wel iets wilde kunnen laten zien… proeven, bedoel ik, heb ik toch maar een flesje opengetrokken.

Psssjt… was het geluid wat me tegemoet kwam toen ik de kroonkurk eraf wipte. In het glas bleek het om een prachtige, sprankelende honing wijn te gaan. De smaak was nog niet eens gek ook.

Maar het was helemaal niet mijn bedoeling geweest om mede met bubbels te maken! Kennelijk was het brouwsel nog niet helemaal uit gegist toen ik het bottelde. En was het op de fles nog na gaan gisten. Gelukkig kan het geen kwaad, omdat ik er altijd voor zorg in bierflesjes te bottelen, zodat een beetje extra druk geen exploderende flessen tot gevolg heeft.

Misschien toch maar eens overwegen om met sulfiet te gaan werken om de gisting te stoppen …

21 reacties

  1. 18 februari 2008 bij 15:44

    Gegroet,
    Zou u mij willen vertellen hoe u deze mede” heeft kunnen maken en wat het recept is om mede te maken al dan niet sprankelend.

    Met vriendelijke groet
    Laurens Ryckaert

  2. plot101 said,

    18 februari 2008 bij 19:26

    Deze meneer heb ik een persoonlijk bericht gestuurd in antwoord op zijn vraag.

  3. Gertjan Droog said,

    15 januari 2009 bij 11:20

    Beste Mevrouw,

    ik ben zelf imker en heb nog een aantal kilo’s honing over. Ik kan deze honing niet meer verkopen omdat deze te oud is. Als zuinige hollander vind ik weggooien ook zonde. Ik wil er graag honingwijn/mede van maken. Kunt u mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen.

    Ik hoor graag van u.

  4. plot101 said,

    15 januari 2009 bij 11:52

    Beste Gerjan Droog,
    Honingwijn (mede) brouwen is zeker een goede manier om van uw overtollige honing af te komen. In de basis is het simpel. Als eerste: werk uiterst schoon! Kook alle spullen waar u mee werkt eerst uit of desinfecteer ze met een geschikt middel, bijv. sulfiet. Neem zo’n 2 tot 2.5 kg honing per 5 liter water. Los de honing op in 1 liter kokendheet water en voeg de overige 4 liters (mogen gewoon koel zijn) erbij. Als de temperatuur handwarm is kunt u de wijngist toevoegen. Dat is de basis. Aangezien honing, afgezien van de suikers, weinig voedingsstoffen voor gist bevat, is het raadzaam om gistvoedingszout toe te voegen, dan verloopt de gisting een stuk sneller en beter. De eerste paar dagen vermenigvuldigt de gist zich sterk (het schuimt en gaal lekker alcohol/gisterig ruiken) en hiervoor is zuurstof nodig. Dus dan roert en spettert u enkele malen per dag flink in het mengsel. Na een paar dagen blijft het waterslot op de vergistingsfles en is het zaak om zoveel mogelijk te voorkomen dat er nog zuurstof bij de most (het honingmengsel) komt. Zet de fles bij kamertemperatuur.
    Na een week of drie is het bubbelen in het waterslot zo goed als over. Tijd om voor de eerste keer over te hevelen in een nieuwe fles. Zorg dat het sediment zoveel mogelijk achterblijft. Daarna is het een kwestie van geduld. Als er zich weer sediment onder in de fles verzamelt kunt u weer hevelen. Op een gegeven moment wordt de mede helder. Meestal is het een goed idee om de mede zo lang mogelijk in de grote fles te laten staan. Voor het bottelen is het wellicht verstandig om met sulfiet of een ander middel de resterende gistcellen te doden, anders loopt u het risico op nagisting in de fles. Is niet heel erg als u in flessen bottelt die tegen druk bestand zijn (champagne- of bierflessen), maar anders loopt u het risico op exploderende wijnflessen en dat is link. En zonde van de mede.
    Enfin, in de praktijk komt er nog best wat bij kijken qua materiaal en ingrediënten en technieken. Vergistingsflessen, waterslot, hevelen, bottelen. En eigenlijk is het handig om een dichtheidsmeter te hebben om de suikerhoeveelheid aan het begin en het einde van het proces te meten, zodat u een indruk heeft van hoeveel alcohol uw mede bevat.
    Er zijn boekjes te koop over wijn maken waar e.e.a. in beschreven staat. Kijk ook op internet naar informatie. Als u goed Engels leest kunt u ook op het internet zoeken op “mead making” en eventueel “recipes” erbij. Sommige recepten geven aan dat je de most moet koken. Ik heb het alletwee gedaan en het hoeft niet maar het mag wel. Maar dan niet te lang.
    Veel succes, Jandra

  5. Gertjan said,

    15 januari 2009 bij 23:12

    Allereerst hartelijk dank voor je reactie.
    Ik heb ergens gelezen dat als je het “honingwater” niet kookt de mede troebel wordt door de aanwezige eiwitten. Hoe lang moet je de most (honingwater) koken. Ik heb gelezen ca. een 1/2 uur. Klopt dit.
    Hoe kun je makkelijk het gistende honingwater roeren en spetteren in een gistingsfles. Wat bedoel je eigenlijk met spetteren?

    grt gertja

  6. plot101 said,

    16 januari 2009 bij 8:59

    Hallo Gertjan,
    Het is niet juist dat je de most moet koken om de mede te kunnen laten klaren. Ongekookte most klaart ook goed. Sommige wijnen doen er (om voor mij soms mysterieuze redenen) langer over om te klaren dan andere, maar ik heb soms met een maand al zeer heldere mede, zonder de most te koken. Ik vind het koken lastig want je hebt enorme pannen nodig en het kleeft allemaal vreselijk en de honing verbrandt snel, dus je moet enorm uitkijken.
    Ik doe de eerste gisting van een paar dagen meestal in een vergistingsemmer en dan gebruik ik een aardappelstamper of een garde om flink wat zuurstof door de most te kloppen (spetteren). Als ik de eerste vergisting in een fles doe, dan zorg ik dat ik een grotere fles heb dan het volume, en dan mix ik door de smalle hals met een flesselikker. (alles van te voren goed schoongemaakt, natuurlijk). Als je alleen maar 1 fles hebt die tot de nok toe vult, zorg dan in elk geval dat de most goed met zuurstof vermengd wordt als de fles nog halfvol is en vul hem dan pas af tot de nok.
    Als je goed Engels leest dan kun je The Compleat Meadmaker van Ken Schramm bestellen bij bol punt com. Hij beschrijft het hele proces nauwkeurig. Niet alle informatie is relevant (honingsoorten die in de VS makkelijk verkrijgbaar zijn, zijn hier erg duur) maar het is heel leerzaam en er staan ook recepten in. Nederlandse boeken over mede ken ik niet.
    Veel succes gewenst in elk geval.
    Jandra

  7. Gertjan said,

    18 januari 2009 bij 0:38

    Beste Jandra,

    Dank je wel voor de snelle reactie. Als de temperatuur toeneemt zal ik beginnen. De gistingsfles komt in de garage te staan.Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mocht ik nog vragen hebben dan meld ik mij wel weer.

    Grt Gertjan

  8. lemmens raphael said,

    22 mei 2009 bij 12:16

    Beste Jandra,
    Heb met veel intresse je “Meadmaking” gelezen en wou je vragen of ik fruit toe kan voegen en hoeveel ? ik ben een belg die in de hooglanden van de filipijnen woon,wij hebben bijen en fruit zoals dragonfruit,mangos,wilde frambozen die ik graag in de mede zou willen verwerken.
    Wacht spannend af op jou reaction.
    Raphael en Arence

    • plot101 said,

      22 mei 2009 bij 12:47

      Hallo Raphael en Arence,

      Ja, als jullie zowel bijen als fruit hebben kan ik me voorstellen dat een mede met fruit (melomel) voor de hand ligt. Ik heb nog niet een echt goed recept, dus zou je toch adviseren om te gaan lezen en kijken op het forum van gotmead.com. Daar weten ze een hoop.

      Succes, Jandra

  9. arnaud said,

    17 november 2010 bij 18:25

    Hallo allemaal. Ik brouw ook regelmatig maar heb ondanks verwoedde pogingen zo schoon mogelijk te werken veel besmettingen. Ik maakte altijd schoon met chlooroplossing(bleek) en heb de laatste keer -op aanraden- de mandfles met sulfiet en citroenzuur (en water)volgens gebruiksaanwijzing laten staan en 8 keer omgespoeld.
    1 ik zag geen belletjes die het ontsmettende werk zouden moeten doen
    2 er wil niets meer in de fles gisten
    Wat doe ik verkeerd??
    Chloor ontsmet kennelijk toch niet, sulfiet wil niet uit de fles en maakt ALLES dood.
    Ik vraag me af hoe men in vroeger tijden brouwde..

    • plot101 said,

      22 november 2010 bij 12:12

      Hallo, Wat voor besmettingen heb je dan? Azijnzuur? In mijn ervaring is het ontsmetten met sulfiet en heet water (belletjes hoef je volgens mij echt niet te zien) en dan goed uitspoelen voldoende. Uiteraard moet je ook al je andere attributen goed schoon hebben. Om besmettingen weinig kans te geven is het belangrijk om je vergisting meteen stevig op gang te brengen met evt. een giststarter. Ik deed wel appelsap en wat gistvoeding met gist, goed schuddenen dan twee dagen laten staan met een theedoek erover. Als het goed is heb je vervolgens een gistkolonie die moeilijk meer om zeep te brengen is. Google maar eens op giststarter voor meer info.
      Volg de aanwijzingen in een goed wijnboek (maak geen gebruik van ‘wilde gist’) en het proces zou gemakkelijk moeten lopen. Of je lekkere wijn krijgt is de vraag, maar echt bederven… dat moet niet hoeven. Succes!

    • de wannes said,

      26 november 2010 bij 16:45

      hey arnaud,
      ik brouw ook zeer regelmatig en ik heb nog nooit echte problemen gehad. Ik las dat je chloor gebruikt om je flessen schoon te maken. Dat zou ik nooit gebruiken, als de flessen echt vuil zijn kan je soda gebruiken en er eens een paar keer met een flessenborstel door gaan. Dan moet je ze daarna wel goed naspoelen.
      Als ze eigenlijk niet echt vuil zijn gebruik je inderdaad sulfiet met een zuur (dit omdat sulfiet niet werkt als er niet een beetje zuur aanwezig is) van dat naspoelen wanneer je sulfiet gebruikt is niet waar. Gewoon laten uitlekken is meer dan voldoende. Sulfiet maakt simpelweg de bacteriën dood.
      Omdat de meeste gisten een hoge resistentie hebben tegen sulfiet is dat ook geen probleem. Als je een geschikte gist zoekt zou ik deze pakken “korrelgist BIOFERM COOL” (brouwland.com)

      Als je dan gaat brouwen doe het dan zo:
      1. je maakt je sap
      2. je meet de SG en de zuurtegraad
      3. je corrigeert de SG en eventueel de zuurtegraad
      2. je doet per 10l 0.5gr sulfiet en 2gr pecto-enzymen er bij.
      3. je maakt je giststarter
      4. na 1 dag heeft de pectoenzymen zijn werk gedaan en is de giststarter volop aan het werken en dan mag je deze er dan ook bijdoen.
      5. als de hevige gisting gedaan is zorg je dat de fles tot ongeveer de schouder is gevuld
      6. na de gisting zorg je dat de fles zo vol mogelijk zit. Hoe minder zuurstof hoe beter. Dit omdat zuurstof voor oxidatie zorgt en dat is echt niet lekker tenzij je voor een porto gaat.
      ook is het aan te raden om hier weer sulfiet te gebruiken, wederom 0.5 gr per 10l. Ook elke keer na het overhevelen dezelfde hoeveelheid sulfiet toevoegen.

      GISTSTARTER
      gebruik 200 ml water 30 gr suiker (6 suikerklontjes) en een mespuntje gistvoedingszout.
      Doe deze oplossing in een maatbeker en strooi er je korrelgist over uit, zodat deze een laagje vormt op het water laat dit rustig doen. je zal zien dat de gist opzwelt en naar beneden zakt. Na ongeveer 10 min zijn er reeds co2 belletjes aanwezig zijn. Er zit al leven in. Dit is het moment dat je er eens goed in mag roeren (om de zuurstof er bij te brengen)
      Dan doe je nog 300 ml sap in de maatbeker en nog eens goed roeren. Dan giet je dit over in een fles van 1l en deze sluit je af met een simpel keukenpapiertje en een rekker. Regelmatig schudden bevorderd de groei van de gistkolonie.

      succes!!
      met vriendelijke groeten,
      de wannes

  10. arnaud said,

    26 november 2010 bij 18:22

    (alleen)sulfiet schijnt amper te reinigen.
    Ik heb een mandfles weg moeten gooien nadat ik deze met een theelepel sulfiet had bewerkt. ook na vele malen uitspoelen wilde er niets meer in gisten. sulfiet dood ook de gist. Dat doe het ontsmettende chloor niet.
    Wat je beschrijft voor je giststarter lijkt me juist vragen om meer besmettingen.
    hoe steriliseer je je matbeker, mespuntje, sap, suiker en gistvoeding??
    En laat je dit aan de open lucht staan??

    • plot101 said,

      26 november 2010 bij 18:44

      Tja, ik kan me niet voorstellen dat je een glazen fles zo ver kunt krijgen dat je er niets meer in kunt laten vergisten, dus ik kan daat ook geen advies over geven. Ik heb geen pretenties dat ik een expert ben, maar ik beschrijf gewoon wat voor mij gewerkt heeft. Als dat voor jou niet werkt, dan weet ik ook niet goed hoe dat op te lossen.

      Maatbeker, en gebruiksvoorwerpen (hevel, trechter) even laten weken in een hete oplossing met sulfiet. Niet spugen in de suiker en gistvoeding. Normaal schoon werken. Is altijd voldoende geweest voor mij.

      “schijnt niet te werken” is trouwens niet iets waar ik in geloof. In The Compleat Meadmaker staat een complete tabel met hoe lang je moet inweken bij welke concentratie metabisulfiet om voldoende bacteriën te doden. Gebaseerd op laboratoriummetingen. Dat overtuigt mij eerder. Professionals werken ook met sulfiet, dat doen ze echt niet omdat het niet werkt, lijkt mij zo.

      Voor wat betreft de giststarter denk ik dat de Wannes een goed advies gaf. Mijn methode heeft ook vele malen goed gewerkt. Als je het afdekt met iets (schone theedoek, keukenpapier) is er niets aan de hand qua besmetting. Goed schudden! Dat is belangrijk.

      Succes, Jandra

  11. de wannes said,

    27 november 2010 bij 12:47

    als je gewoon proper werkt kan het geen kwaad. mijn maatbeker spoel ik gewoon een paar keer met kokend heet water en ik heb nog nooit problemen gehad. Ik heb het toch al ettelijke keren gedaan….
    Welke gist gebruik jij? Want de gisten die ik gebruik hebben een zeer hoge resistentie tegen sulfiet. Die gaan niet zomaar dood als er sulfiet aanwezig is.

    Wat de giststarter betreft verwijs ik graag naar wat je eerder al hebt verteld: “Ik vraag me af hoe men in vroeger tijden brouwde.” Vroeger kon men al wijn maken, toegegeven het zal niet de beste kwaliteit zijn geweest maar toch als men het toen al kon waarom kunnen wij het dan niet?
    Waar je ook mee moet opletten is dat het temperatuurverschil van de starter en het sap niet groter is dan 5 graden. Dit omdat anders de gist te hard kan “schrikken”.

    Maar misschien moet je ons eens vertellen hoe jij precies wijn maakt, van welk sap. Wat je precies allemaal doet. Dan komen we er waarschijnlijk wel uit waar dat het verkeerd loopt!

  12. arnaud said,

    4 december 2010 bij 20:29

    Hallo, bedankt voor de reacties..
    Ik zou niet weten waarom ik er in zou spugen.. Het risico op besmetting door een aparte giststarter te maken(wel eens gepoogd) snap ik nog steeds niet, zeker niet als de starter er langer over doet om te gaan gisten dan dat ik de droge gist (champagne of supergist) er meteen aan toe voeg.
    Hoe schoner ik werk hoe meer het mislukt, maar nonchalant zoals ik de eerste honderden liters heb gemaakt werkt ook niet meer../
    Zelfs een versie waar tijdens de open gisting mijn 2 fretten (waren uit de kamer, in de bijkeuken geglipt) een rondje in hebben gezwommen lukte goed!
    Er is, zoals hier al aangegeven, over eenvoudige zaken veel onduidelijkheid. Zoals het schoonmaken en ook over zuurstof/open gisting. Ik heb zowel met open gisting(pan afgesloten met doek) goede als zure/muffe resultaten gehaald. Zonder open gisting(na afkoelen in mandfles en waterslot) zelfde resultaten.
    tsja, hoe steriliseer je de doek? koken? en het afkoelende/indruipende water kan ook weer besmetten..
    De een zegt dat zuurstof nodig is voor de gist, en deze zonder zuurstof zuur kan worden, de ander zegt dat juist zuurstof de most kan verpesten. Dus het lijkt alsof niemand het weet en iedereen mar wat zegt…

    Zoals ik mede maak in een notedop
    1 op 10 liter water meng ik ca. 3kg honing. Dit laten koken en het schuim er af scheppen met een schuimspaan(ondanks dat het kookt toch met kokend water en chloor afgespoeld en met gasbrander verhit).
    Dit laten afkoelen(nu kans op besmetting? ik gebruik soms ook minder water om dan later koud(kraan-ook fout??)water toe te voegen zodat ’t meteen in de mandfles kan)) en dan, na toevoegen van gistVOEDING, in de mandfles onder waterslot(ook gereinigd..) na afkoelen gooi ik er gist bij en 2 dagen later gaat ’t borrellen..
    Eerst hevelde ik na 2/3de van de gisting de most over in een ander mandfles, om het oude residu af te scheiden, maar dit doe ik niet meer om voor de hand liggende redenen.
    Als het bijna niet meer borreld door het waterslot bottel ik het in -met chloor omgespeolde- pet-flessen voor nagisting. Bij het hevelen -met gekootke en gechloorde- slang proef je wel hoe laat het is..

  13. arnaud said,

    15 december 2010 bij 10:26

    hoi, ik heb boivenstaande adviezen om te proberen eens opgevolgd, een gisstarter gemaakt en een 25 liter container met sulfiet en citroenzuur- tegen beter weten in- schoongemaakt.
    Uiteraard ga ik niet met spatels of andere losse vorowerpen roeren, ik wilde nog wel een kans dat het goed lukte…ik heb deze 10 keer omgespoeld.
    De most gemaakt en starter bij juiste temperatuur bijgevoegd.
    En er gebeurt HELEMAAL NIETS.\
    ik snap niet wat de lol is om mensen dergelijke dingen aan te praten, nu kan ik 22 liter most en de container weggooien.

    • plot101 said,

      15 december 2010 bij 11:40

      Ehmm… aanpraten? Ik vind het vervelend voor je dat je weer een teleurstelling meemaakt, maar ik kan me heel niet heugen dat er iemand in deze dscussie iets gegarandeerd heeft? Wij hebben je niet gedwongen met 22 liter aan de slag te gaan. Een keertje 5 liter was misschien ook best een idee geweest?

      Mijn ervaring is dat als de giststarter lekker bubbelt (was dat zo?) en je mikt het met de most in een vergistings emmer dat je juist wel lekker met de aardappelstamper in de weer moet: zoveel mogelijk zuurstof bij de gistcellen is het streven(gistingsfles kan evt ook maar dan niet het slot erop en het is lastiger om er zuurstof bij te krijgen). Afdekken met deksel er losjes op of schone theedoek. Na een dag of wat (een week) hevel je dan naar de vergistingsfles en gaat het waterslot erop. Voor het vermenigvuldigen van de gistcellen hebben ze zuurstof nodig, na een paar dagen wil je de zuurstof gaan afsluiten, om oxidatie te voorkomen.

      Je hebt wel verse gist (nieuw zakje gedroogde gist bedoel ik) gebruikt?

      Nogmaals, heel jammer dat het niet gelukt is. Ik advieer je om een modern boek met de laatste inzichten over zelf wijn maken te lezen en daar een beginnersrecept uit te proberen. Of probeer eerst eens een kit. Leen misschien van iemand anders een gistingsfles als je denkt dat de jouwe verstierd is.

      Ik geef meteen toe dat mijn mede ook niet altijd geweldig is geworden, maar problemen met de vergisting heb k nooit gehad

      Succes!

  14. de wannes said,

    15 december 2010 bij 15:59

    hey,

    inderdaad heb je een giststarter gemaakt? Was deze aan het gisten voor je hem bij de wijn voegde? Zo niet had je er gewoon een nieuwe moeten maken. Als het aan het gisten was dan moet je niet direct denken dat hij gelijk begint te gisten! Dat kan tot 2 dagen duren voor hij echt zichtbaar begint te gisten. Als dit niet het geval was geen zorgen het is nog niet verloren gewoon terug 0.5 gr per liter sulfiet toevoegen. En terug een giststarter maken. Als je de gist gebruikte die ik voorstelde heb je nooit geen problemen (bioferm cool)

    Over mede, mede is niet de gemakkelijkste wijn om te brouwen. Om een goede mede te maken heb je al goede honing nodig, liefst honing die de bijen uit bloemen en fruitbomen zijn gaan halen. Ik zelf ben eigenlijk geen medebrouwer ik heb het ooit een paar keer gebrouwen of aan mijn fruitwijnen toegevoegd. Maar hij was niet altijd even lekker, maar om te zeggen dat hij echt slecht was, durf ik ook niet te beweren. Ik vind fruitwijnen gewoon veel lekerder.

    Als je wilt kan ik samen met jou een wijntje brouwen. En leg ik je alles uit waar je op moet letten. Zo zal je zien dat je niet als een gek moet beginnen te ontsmetten. Ook kan ik je dan beter uitleggen hoe je je zuurtegraad moet controleren en bijregelen enz. We kunnen een lekker wijntje brouwen met sap dat we kunnen kopen bij den aldi 😉

  15. Ida Henstra said,

    16 mei 2011 bij 11:18

    Hallo,
    Ik heb de discussie hierboven gelezen, nu één keer mede gemaakt en het ging niet zo als de verhalen vertellen.
    Het schuimde niet of nauwelijks, we hebben het direct in de gistfles gedaan en de eerste weken regelmatig geschud.
    Verder gebruiken wij als ontsmettingsmiddel; Oxi pro.
    Ondanks alle onzekerheden; weinig zichtbare vergisting, erg troebel en nog lang troebel gebleven, hebben we toch een goede mede gekregen.
    Heel droog, maar fijn zacht.

    groeten Ida

  16. Geert Anthonis said,

    31 oktober 2011 bij 16:39

    Heb niet alle komentaren gelezen maar hier zijn mij ervaringen. Via een artikel in de lokale krant, ik woon en werk in Taiwan, werd mijn interesse gewekt. Had ooit al bier gebrouwen (uit bierkits) en fruitwijn gemaakt. Al dan niet geslaagd. In december 2010 maakte ik mijn eerste ‘brouwsel’ mede van een recept gevonden op de website vermeld in het artikel.

    Omdat ik wel wat ervaring heb met brouwen en vergisten was ik verwonderd dat er geen duidelijk gsiting leek op gang te komen. Daar ik nooit chemicaliën gebruik kon ik weinig doen. Wat extra schudden en roeren en hopen dat er iets zou gebeuren, maar niets, geen schuim, geen geluiden, geen bellen of bubbels die opborrelden. Proeven en testen van de densiteit gaven echter aan dat er wel iets aan het gebeuren was. Na 2 weken was er duidelijk alkohol aanwezig en 30% van de suikers waren verdwenen. Na anderhalve maand begon het brouwsel te klaren. Staaltjes gegeven aan vrienden om te proeven kregen laaiende lofbetuigingen. Iets dat mij nog nooit gelukt was.

    Die eerste 15 liter waren op tegen maart 2011. Om toch maar niet zonder te vallen begon ik in februari aan een tweede batch. Zelfde recept alleen andere honig gebruikt en opnieuw zelfde probleem geen duidelijke gisting maar wel hetzelfde lekker resultaat dat ik momenteel glasje per glasje geniet en met vrienden deel.

    Waarom er geen hevige gisting was kan ik maar niet achterhalen. De verhoudingen waren juist. De temperatuur tijdens het gistingsprocess was in orde. Dus in de komende maanden probeer ik het nog eens en dan zien we wel wat er gebeurd.

    Ondertussen ga ik proberen om sparkelende mede maken. Heb reeds een paar flessen speciale honing gekocht en ben op zoek naar enkele recepten daarvoor. Er zijn er zoveel te vinden op het web dat het moeilijk zal zijn te beslissen.

    Ga deze winter ook een bijenkorf bouwen en hoop volgend jaar mijn eigen honing te kunnen verwerken.


Geef een reactie

